Posted on

Normaal gesproken duurt het minimaal 3-6 maanden goed kredietgedrag om een merkbare verandering in uw kredietscore te zien. Het is moeilijk om sneller een wijziging door te voeren, tenzij de negatieve informatie op uw kredietrapport een klein foutje was, zoals te laat zijn met het betalen van een maand.

Hoewel het onmogelijk is om een specifiek tijdsbestek te geven aan kredietreparatie, is het veilig om te zeggen dat hoe minder negatieve informatie u in uw rapport heeft – te late betalingen, maximale creditcards, constante kredietaanvragen, faillissement, enz. – hoe gemakkelijker het is om uw credit score te herstellen. Dit zijn belangrijke zaken als u een creditcard aanvragen wilt.

U zult niet zoveel punten verliezen als u te laat bent met één betaling, maar wel als u meerdere maanden achterstallig bent tot het moment waarop uw account is overgedragen aan een incassobureau. De ernst van de tweede situatie is veel groter dan de eerste en dat zal uw score weerspiegelen.

Hier zijn enkele tijdframes voor negatieve informatie die afbreuk doet aan uw credit score.

Een achterstallig account blijft zeven jaar op uw kredietrapport staan.

Autobeslag blijft zeven jaar op uw rapport staan.

Hoofdstuk 7 faillissement staat op uw rapport voor 10 jaar. Hoofdstuk 13 blijft zeven jaar bestaan.

Vragen over kredietaanvragen blijven twee jaar op uw rapport staan.

Openbare archiefitems zoals eigendomsrechten staan zeven jaar in uw rapport.

Het is erg belangrijk om te onthouden dat de schade aan uw credit score na verloop van tijd afneemt. Zo heeft bijvoorbeeld een faillissement van hoofdstuk 13 in jaar zes een verwaarloosbare impact in vergelijking met het effect in jaar één.

Waar u op moet letten bij een kredietrapport

Een manier om uw kredietscore te verbeteren die u niets kost, is door uw gratis kredietrapport te onderzoeken en naar fouten te zoeken. Elk van de drie grote kredietinformatiebureaus, Experian, TransUnion en Equifax, is wettelijk verplicht om u eenmaal per jaar een gratis rapportage te geven.

Uit een overheidsonderzoek is gebleken dat 26% van de consumenten ten minste één potentieel materiële fout heeft waardoor ze eruit zien als een groter risico dan ze in werkelijkheid zijn. Sommige zijn eenvoudige (maar dure) fouten, zoals een verkeerd gespelde naam, adres of accounts van iemand met dezelfde naam.

Bron: www.123creditcardvergelijk.nl – Creditcard vergelijken